Erkendelse og Sandhed

 

Af Jimmy Zander Hagen

 

Tilbage

Forside

 

 

Om at argumentere

 

Den antikke

tanke

 

Sjæl og legeme

 

Viljens frihed

 

Gud mellem

tro og viden

 

Fornuft og erfaring

 

Videnskab og

virkelighed

 

 

Eksempel på et undervisningsforløb:

 

Den antikke tanke

 


 

 

(Forløbet vil foreligge her på siden d. 1. marts 2003)

 

 

 

Citat af Platon.....

 

 

 

Tekst Bemærkninger

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

 

 

Det er ikke mængden af tekster, der er afgørende for at kunne tale om et forløb, men teksternes indbyrdes sammenhæng, der bearbejdes ud fra et skønsomt valg af arbejdsformer og indfaldsvinkler. Centralt står dog stadig teksterne.

 

...

 

Endelig vil en skriftlig dimension ofte virke befordrende på forståelsen. Papiret fordrer klarhed. Opgaverne vil således også kunne besvares skriftligt, fx med en halv A4-sides tekst i relation som et bud på et svar til én af opgaverne.

 

 

Se evt. også

 

 

Filosofididaktisk perspektiv:

 

"Enhver, som underviser i filosofi, har en ambition, som går ud over dette at meddele en række informationer. At lære filosofi skulle nødig bestå i blot at opnå et vist kendskab til filosofihistorien, til logikken eller til en række filosofiske synspunkter. At lære filosofi vil i sidste ende sige at lære at tænke. Men hvordan skal man undervise i noget, som så tydeligt unddrager sig en direkte belæring?

 

S. Gosvig Olesen: At læse filosofi, 1992

 

 

Gyldendal Uddannelse, Klareboderne 3, 1001 København K, tlf. 33 75 55 60

Denne side er optimeret til skærmopløsning 800 x 600