Erkendelse og Sandhed

 

Af Jimmy Zander Hagen

 

Tilbage

Forside

 

 

Om at argumentere

 

Den antikke

tanke

 

Sjæl og legeme

 

Viljens frihed

 

Gud mellem

tro og viden

 

Fornuft og erfaring

 

Videnskab og

virkelighed

 

 

Eksempel på et undervisningsforløb:

 

Viljens frihed

 


 

 

(Forløbet vil foreligge her på siden d. 1. marts 2003)

 

 

 

Citat.....

 

 

Tekst Bemærkninger

?

?

?

?

?

?

?

?

 

 

Det er ikke mængden af tekster, der er afgørende for at kunne tale om et forløb, men teksternes indbyrdes sammenhæng, der bearbejdes ud fra et skønsomt valg af arbejdsformer og indfaldsvinkler. Centralt står dog stadig teksterne.

 

......

 

Endelig vil en skriftlig dimension ofte virke befordrende på forståelsen. Papiret fordrer klarhed. Opgaverne vil således også kunne besvares skriftligt, fx med en halv A4-sides tekst i relation som et bud på et svar til én af opgaverne.

 

 

Se evt. også

 

 

 

 

Filosofididaktisk perspektiv:

 

"Nutidens oversigtsværker og håndbøger er ofte ganske imponerende i deres fremstilling af fortidens filosoffer. Ved at læse i dem kan man få det indtryk, at de store filosoffer ville have udtrykt sig som forfatterne til disse værker og bøger, hvis blot de havde kunnet. Indtrykket må imidlertid revideres, hvis man går til de store filosoffers egne tekster, for de store filosoffers storhed bliver mildt sagt gådefuld, når man i deres tekster blot genfmder det, som i referatet var så klart og selvfølgeligt, i en såre uklar og uselvfølgelig form. Og den, som læser filosofi, kan ikke henvise studiet af klassikerne til filosofihistorikeren, som videnskabsmanden kan overlade sine store forgængeres værker til videnskabshistorikeren; tankens forhold til sit udtryk er et andet. I filosofiske miljøer, hvor klassikerne ikke dyrkes, bliver tanken tynd og forbenet."

 

S. Gosvig Olesen: At læse filosofi, 1992

 

 

Gyldendal Uddannelse, Klareboderne 3, 1001 København K, tlf. 33 75 55 60

Denne side er optimeret til skærmopløsning 800 x 600